18 października 2017 AKTUALNOŚCI W MEDIACH PUBLICYSTYKA Redakcja
IMPREZY PUBLIKACJE LITERATURA MULTIMEDIA GALERIA
Lista artykułów
2012-02-01
Zaproszenie na wykład: “Ponary – niepamiętana zbrodnia”
Pan Leszek Rysak – nauczyciel, historyk, uczestnik Motocyklowego Rajdu Katyńskiego oraz współautor przewodnika historycznego Radia Warszawa wygłosi wykład na temat “Ponary – niepamiętana zbrodnia“.
29 czerwca 2012 r. godz. 19.00
Sanktuarium Matki Boskiej Ostrobramskiej
04-175 Warszawa, ul. Ostrobramska 72
sala parafialna przy kościele.



2011-09-09
Jubileusz XX-lecia Instytutu Lwowskiego
12 września 2011 roku o godz. 17.00 w Muzeum Niepodległości w Warszawie, ul. al. Solidarności 6
- odbędzie się jubileusz Instytutu Lwowskiego.




2011-05-23
Rozmowa z p. ambasador c.d.
Cz. 2
Loretą Zakarevičiené: Nie powoduje, przepraszam pana, ale nie powoduje

Aleksander Szycht: Mówi pani, że nie powoduje... [Nadal nie wierzę]

Loretą Zakarevičiené: Bo samorząd dostaje te finanse od rządu. Na każdego ucznia ze szkoły dostaje finanse.

Aleksander Szycht: Czyli nie ma różnic finansowych?

Loretą Zakarevičiené: Tu pan znajdzie, proszę bardzo.

Aleksander Szycht: Chciałem po prostu to usłyszeć od pani. I tak, jeżeli tutaj chodzi, pani zna sprawę, o dane Polaków, którzy mają problem ze znalezieniem pracy, bodajże z powodu słabej znajomości języka litewskiego. Wydrukowałem sobie coś takiego z internetu. Tutaj zacytuję i chcę, żeby pani to skomentowała. Chyba wszyscy znają angielski. „The European Founfation of human rights proved that research results quoted by Lithuanian authorithies do not correspond with the truth”. Także ja to mogę oczywiście dać. Przepraszam, że nie ma polskich znaków. Komputer tego nie wydrukował, ale to chyba nie jest problem. Chciałabym po prostu prosić o komentarz do tego. Natomiast jeszcze pragnę zaznaczyć, że jeżeli chodzi o finansowanie filii Uniwersytetu w Białymstoku, nie chodziło mi o posła Narkiewicza, tylko o posła Mackiewicza. To jest moja pomyłka. To była wypowiedź posła Mackiewicza, której udzielił w wywiadzie, w jednym z wywiadów. Oczywiście służę wskazaniem źródła w razie zainteresowania. I na razie może to wszystko. Pozwolę odpowiedzieć. Nie będę bombardował...

Loretą Zakarevičiené: Muszę powiedzieć, proszę pana, przepraszam, ale naprawdę nie zrozumiałam tego pierwszego pytania, co pan ode mnie chciał. Muszę argumentować, a momentami nie mam pojęcia, o czym pan mówi.

Aleksander Szycht: To jest tekst, który ja przeczytałem - może ja go podam - po angielsku i chciałbym, żeby pani powiedziała, co o nim sądzi. Czy pani się z nim zgadza itd.?

Loretą Zakarevičiené: Mnie kolega podpowiada, że chodzi o wszystkie, tj. procent między Polakami, między obywatelami Litwy polskiej narodowości, ale tu chodzi o wszystkie. Ale jak pan to sobie wyobraża? Bez znania języka państwowego, dostać się do państwowej pracy...?



Aleksander Szycht: Ale pani ambasador, młodzież polska z tego co wiem, rodząc się w państwie litewskim zna „z automatu” trzy języki: jest to język polski, jak pani wie, język rosyjski i język litewski. Natomiast młodzież litewska zna [tylko] język litewski, zdarza się że rosyjski, polskiego praktycznie w ogóle.

[przepychanka słowna z Eweliną Mokrzecką, która próbuje przerwać wypowiedź]

Ewelina Mokrzecka: to jest wyrwane z kontekstu, dlatego, że byli badani ludzie niewykształceni, klasa... No, po prostu tutaj jest wyrwane z kontekstu. [Ewelina Mokrzecka, być może mnie nie zrozumiała, bo chodziło właśnie o te niezgodności w badaniach]

Aleksander Szycht: Momencik. Zaraz. Ja nadal nie wiem, o co ci chodzi, dlatego że się skupiam. Skończę zadawać pytanie i możemy porozmawiać. Nie ma problemu. Więc tak. O co mi chodzi... Premier Kubilius powiedział, że uchwała, która może doprowadzić do zlikwidowania połowy polskich szkół i ma inne szkodliwe aspekty, jest w trosce o ludność polską, dlatego że „nauka języków to skarb”, jak się wyraził premier Kubilius. Moje pytanie jest takie: skoro nauka języków to skarb, pani ambasador mówiła jest wprowadzana [po litewsku] historia, wychowanie patriotyczne, dlaczego skoro nauka języków to skarb, dlaczego nie wprowadzić do szkół litewskich języka polskiego, zaznaczam, jako język obcy? Ja broń Boże nie żądam, żeby robić coś takiego samego, [polski w szkołach litewskich] na tak szeroką skalę, na przedmioty, na historię, na wychowanie patriotyczne, wos, jak niemiecki, angielski, na takiej zasadzie. [Względem wprowadzenia natomiast polskiego jako języka obcego.] Przecież jesteśmy sąsiadem, który jest bardzo związany gospodarczo, prawda, wiemy o tym, historycznie, jakby nie było jest strategiczne partnerstwo, przynajmniej taka jest teoria.

Loretą Zakarevičiené: Zrozumiałam pana. Mogę odpowiedzieć.

Aleksander Szycht: Już oddaję głos. Premier Kubilius nie mówi o tym skarbie dla dzieci litewskich, natomiast ten „skarb” dotyczy tylko dzieci polskich. Ja nie wiem nic o języku polskim, który byłby jako język obcy. Może coś takiego jest, a jeżeli coś takiego jest , to jaka jest skala?

Loretą Zakarevičiené: Proszę pana, pan premier Kubilius nigdy nie mówił o likwidacji 50 proc. polskich szkół. To już interpretacja jest pana. Nigdy o tym nie mówił. [Pani ambasador nie zrozumiała, to faktycznie moje zdanie, chodzi mi o sarkazm premiera związany z popularnym stwierdzeniem, że nauka języków to skarb - ale akurat tylko dla polskich, które mają się uczyć litewskiego, ale nie odwrotnie.]

Aleksander Szycht: On nie mówił… [o likwidacji połowy szkół, to mój wtręt]

Loretą Zakarevičiené: Nie trzeba w usta wkładać takie...

Aleksander Szycht: Ja czegoś takiego nie powiedziałem.



Loretą Zakarevičiené: Jeżeli rodzice uczniów będą chcieli, to mogą oni z takim apelem iść do dyrektora i będą zrobione takie klasy, bo na przykład mój syn, on się uczył litewskiego, angielskiego, francuskiego, latyńskiego. Moja córka uczyła się angielskiego, niemieckiego, francuskiego, rosyjskiego. To zależy od potrzeby. Jeżeli rodzice uczniów naprawdę chcą, żeby ich dzieci znały taki, czy taki język, oni idą do dyrektora i wtedy dyrektor organizuje klasy i szuka nauczyciela, który może wykładać te lekcje. I to wszystko.

Aleksander Szycht: A czy 60 tys. podpisów rodziców i uczniów coś znaczy przeciwko tej uchwale w takim razie, skoro mamy prawo żądać nauki tego języka? Czy 60 tys. podpisów miało jakieś znaczenie, bo uchwała została przyjęta. 60 tys. podpisów w skali 230 tysięcy.

Loretą Zakarevičiené: Ustawa była przyjęta i ona będzie wprowadzona.

Aleksander Szycht: Ale czy 60 tys. podpisów rodziców i uczniów miało znaczenie, pani ambasador? Czy miało jakiekolwiek znaczenie?

Loretą Zakarevičiené: Miało znaczenie.

Aleksander Szycht: Przyjęto [ustawę] miesiąc później.

Loretą Zakarevičiené: Ustawa jak ustawa, ona potrzebuje jeszcze różnych aktów pod ustawą i na 60 tys. została zwrócona uwaga i teraz jest zmieniona liczba uczniów, to znaczy, ile musi być minimum uczniów, żeby klasy pozostały, tak jak było. To jest liczba powiększona. Miała wpływ proszę pana.

Aleksander Szycht: A czy pani jest gotowa spotkać się...

Loretą Zakarevičiené: Pani ma spotkanie. Już wpół do piątej.

Aleksander Szycht: Ostatnia rzecz i już się zamykam. Czy pani jest gotowa spotkać się przed studentami np. z jednym z posłów AWPL, z Narkiewiczem, z Mackiewiczem na takim spotkaniu. Bo on jest jakby... siedzi w Sejmasie i jest w stanie dokładnie te mankamenty wyjaśnić.

Loretą Zakarevičiené: Kiedyś widziałam, kiedy posłowie polscy przyjechali na spotkanie z litewskimi, to był pan Narkiewicz, tam siedział, ale nie spotkałam wszystkich.

Aleksander Szycht: Ale przed studentami, pani ambasador.

Loretą Zakarevičiené: Z wami?

Aleksander Szycht: Tak. Z nami.

Loretą Zakarevičiené: Nie bardzo rozumiem tego formatu: poseł Narkiewicz, ja… studenci??

Aleksander Szycht: Tak.

Loretą Zakarevičiené: Wtedy też kogoś poproszę, żeby ze mną przyszli.



Jakub Rokicki: Dziękuję. Nasz czas dobiega końca. W imieniu Koła Młodych Dyplomatów jeszcze raz dziękuję szanownym gościom za zabranie głosu.

[oklaski]


1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Liczba odwiedzin: 609709
projekt i idea : Aleksander Szycht & przyjaciele; wykonanie i obsługa inTARnet.pl; kontakt z redakcją: (kliknij tutaj)